Geografia Wiki
Advertisement
Geografia Wiki

Republika Zimbabwe , dawniej Rodezja) – państwo położone w południowej Afryce, jego stolicą jest Harare.

Geografia

Zimbabwe leży na obszarze będącym częścią prekambryjskiej platformy afrykańskiej. Terytorium Zimbabwe jest pokryte krystalicznymi skałami zbudowanymi przeważnie z granitów. Tereny miejscami są przykryte utworami osadowymi pochodzącymi z późnego prekambru.

Większość kraju jest wyżynna, obszary te składają się z trzech części zwanych weldami. Wysoki Weld to obszar o wysokości od 1200 do 1800 m n.p.m. Znajduje się tam najwyższy szczyt kraju – Inyangani o wysokości 2593 m n.p.m., leżący przy granicy z Mozambikiem. Średni Weld to obszar wyżyn o wysokości od 600 do 1200 m n.p.m. Zarówno Średni Weld jak i Wysoki Weld zajmują całą centralną część kraju od zachodniej do wschodniej granicy. Niski Weld o wysokości od 400 do 600 m n.p.m. leży po obu stronach centralnego obszaru, zwanego Wyżyną Zimbabwe. Tereny te w zasadzie także wyżynne, stanowią obniżenie owej wyżyny. Centralną część kraju (Wysoki Weld i część Średniego Weldu) zajmują płaskowyże – Matabele i Maszona o średniej wysokości od 1000 do 1600 m n.p.m. Tereny te są monotonne, a miejscami rozcinają je głęboko wcięte doliny rzeczne. Jedna z tych dolin, zwana Wielką Dajką o długości 480 km jest wąską intruzją skał wulkanicznych. Masywy górskie zajmują niewielką część kraju, głównie wschodnią część kraju.Tereny nizinne pokrywają niewielki procent kraju. Pierwsze obniżenie leży na samej północy i wchodzi w skład doliny rzeki Zambezi. Drugi obszar nizinny zajmuje południowo-wschodnią część Zimbabwe. Jest to obszar, który przechodzi w Nizinę Mozambicką, ciągnącą się szerokim pasem wzdłuż Oceanu Indyjskiego (terytorium Mozambiku).

Mapa

Wczytywanie mapy…

Afryka.jpg
Państwa Afryki

Advertisement