Geografia Wiki
Advertisement
Geografia Wiki

Wybrzeże Kości Słoniowej  – państwo w Afryce Zachodniej położone na północnym wybrzeżu Zatoki Gwinejskiej, nad Oceanem Atlantyckim. Graniczy na północy z Mali i Burkiną Faso, na południowym zachodzie z Liberią, na północnym zachodzie z Gwineą, a na wschodzie z Ghaną. Na stosunkowo dużej powierzchni kraju, wynoszącej 322,5 tys. km², żyją przedstawiciele ponad 60 różnych grup etnicznych, należących do trzech afrykańskich rodzin językowych. Pod względem wyznaniowym w Wybrzeżu Kości Słoniowej występuje duże zróżnicowanie – największą grupą są muzułmanie, ale mieszkają tu również katolicy, protestanci oraz inne mniejsze lokalne grupy religijne, głównie animistyczne.

Geografia

Kraj jest w większości wyżynny, leży na rozległym płaskowyżu. Obszar płaskowyżu przechodzi łagodnie w nadbrzeżną strefę nizinną. Południowo-zachodnia część płaskowyżu jest górzysta. Wybrzeże leży na dwóch strefach geologicznych. Obszar płaskowyżu stanowi część prekambryjskiej tarczy gwinejskiej, zbudowanej głównie z granitów. Góry są na południowym zachodzie zbudowane są ze skał krystalicznych, na które składają się: kwarcyty, gnejsy, granity i miejscami wylewne doleryty.

Pomimo że kraj jest wyżynny, średnia wysokość płaskowyżu wynosi od 200 do 500 m n.p.m. Obszary górskie leżące w regionie Man i Odienné nie są zbyt wysokie. Teren wznosi się do 1200 m n.p.m. Podobnie jest na samej granicy z Gwineą, gdzie w masywie Nimba najwyższy szczyt wznosi się na 1752 m n.p.m. Aluwialne obszary nizinne zajmują około jednej czwartej powierzchni kraju i obejmują strefę nadbrzeżna. Wyjątek stanowi południowo-zachodnia cześć wybrzeża, gdzie płaskowyż wcina się daleko na południe pozostawiając wąski pas nizin nadmorskich. Linia brzegowa w zachodniej części kraju jest słabo rozczłonkowana, przeważają tam skaliste brzegi z wychodzącymi w morze niewielkimi cyplami. Wschodnia część wybrzeża reprezentuje bardziej skomplikowaną linię brzegową, gdzie dominuje wybrzeże typu lagunowego.

Mapa

Wczytywanie mapy…

Afryka.jpg
Państwa Afryki

Advertisement