Geografia Wiki
Advertisement
Geografia Wiki

Podział na powiaty w województwie kujawsko-pomorskim

Województwo kujawsko-pomorskie - województwo powstałe 1 stycznia 1999 roku w Polsce w wyniku reform administracyjnych w Polsce. Województwo leży na północny Polski i sąsiaduje z województwem pomorskim, warmińsko-mazurskim, mazowieckim, łódzkim, wielkopolskim. Siedziba wojewody mieści się w Bydgoszczy, a sejmiku w Toruniu. Województwo powstało po połączeniu województwa bydgoskiego, toruńskiego oraz włocławskiego.

W swoim zasięgiem obejmuje część Pomorza oraz całe Kujawy. Przez województwo przepływa najdłuższa rzeka Polski Wisła.

Gospodarka

W województwie działa 142934 osób prowadzących działalność gospodarczą (dane z 2010 roku). Jednakże dwa lata wcześniej liczba ta wynosiła 151475.

Bezrobocie

W województwie kujawsko-pomorskim bezrobocie wynosi 15,8% (podczas gdy w Polsce wynosi ono 11,8%), czyli 129 869 osób. Najgorzej pod tym względem jest powiat lipnowski, gdzie bezrobocie wynosi 26,5%. Ciężka sytuacja występuje także w powiecie włocławskim (24,3%) oraz w powiecie grudziącko ziemskim (22,6%). Najlepsza sytuacja występuje w powiecie bydgoskim (12,3%). Bezrobocie w Bydgoszczy wynosi 7,5%, a w Toruniu 7,7%. We Włocławku bezrobocie wynosi 18%, a w Grudziądzu 21,4%. W kujawsko-pomorskim w 2011 roku nastąpił największy spadek bezrobotnych w ciągu 6 miesięcy na tle innych województw. Pod tym względem województwo znalazło się też w czołówce spadku bezrobocia na tle państw Europy.

Dane

  • Liczba mieszkańców żyjących w skrajnym ubóstwie: 2,33%
  • Średni dochód: 1422 zł.

Zadłużenie mieszkańców

Województwo kujawsko-pomorskie jest trzecie w kraju pod względem zadłużenia wśród mieszkańców, którzy nie płaca na czas. Pod względem ilość długów (1,9 mld zł.) zajmuje siódme miejsce w kraju. Średnie zadłużenie wynosi 14 702 zł.

Ważniejsze miasta

Mapa

Wczytywanie mapy…

Ciekawostki

  • Do pisemnej poprawkowej matury w 2011 przystąpiło około 3 700 uczniów z województwa. Ponad 3 000 z nich nie zdało egzaminu z matematyki.
  • Od stycznia do maja 2012 roku liczba zabójstw wynosiła 5. Wszystkie zostały wyjaśnione i osądzone.

Linki zewnętrzne

Pobrane.jpeg
Województwa w Polsce
mazowieckiepodlaskielubuskiewielkopolskielubelskiełódzkiepomorskiezachodniopomorskiekujawsko-pomorskieopolskiedolnośląskieśląskiepodkarpackieświętokrzyskiewarmińsko-mazurskiemałopolskie

Kujawy.png
Powiaty w województwie kujawsko-pomorskim
Powiat aleksandrowskiPowiat brodnickiPowiat bydgoskiPowiat chełmińskiPowiat golubsko-dobrzyńskiPowiat grudziądzkiPowiat inowrocławskiPowiat lipnowskiPowiat mogileńskiPowiat nakielskiPowiat radziejowskiPowiat rypińskiPowiat sępoleńskiPowiat świeckiPowiat toruńskiPowiat tucholskiPowiat wąbrzeskiPowiat włocławskiPowiat żniński
Advertisement