FANDOM

Wietnam - państwo w Azji sąsiadujące z Chinami, Laosem oraz z Kambodżą. Stolicą jest Hanoi. Wietnam liczy 329556 kilometrów kwadratowych powierzchni i 72,5 mln mieszkańców. Największym miastem jest Ho Chi Minh (wcześniej Sajgon) zamieszkane przez 3,169 mln mieszkańców. W miastach żyje 19% mieszkańców.

HistoriaEdytuj

W przeszłości Wietnam był francuską kolonią. W roku 1940 został zaatakowany przez Japonię. Po pokonaniu Japończyków Wietnam ogłosił niepodległość. Państwo podzieliło się północną część z komunistami na czele oraz na kapitalistyczną i demokratyczną na południu. Przez 20 lat toczyła się pomiędzy nimi wojna, wygrana przez Północ.

Warunki naturalneEdytuj

Dwie trzecie kraju zajmują Góry Annamskie, które ciągną się od rzeki Mekong do Rzeki Czerwonej. Najwyższym szczytem jest góra Fan Si Pan o wysokości 3142 m n.p.m. W Wietnamie panuje klimat zwrotnikowy monsunowy. Od maja do września wieją wiatry południowo-wschodnie, a od października do kwietnia północne i północno-wschodnie. Średnia temperatura w styczniu wynosi 17 stopni Celsjusza, a w lipcu 27 stopni. Roczne opady dochodzą do 1650 mm.

GospodarkaEdytuj

Produkt kraju brutto wynosi 12,6 miliarda dolarów. Wietnam importuje maszyny, lekarstwa, ropę naftową, wyroby ze stali, tabor kolejowy, chemikalia, kukurydzę, pszenicę oraz nabiał. Wietnam eksportuje węgiel, artykuły spożywcze, wyroby rzemieślnicze i ryby.

RolnictwoEdytuj

21% obszaru państwa zajmują tereny uprawne, a 1% pastwiska. W rolnictwie pracuje ponad 60% ludności. Do własności prywatnej przypada 98% pól. Dzięki własności prywatnej, Wietnam jest jednym z największych eksporterów ryżu na świecie (obok Chin i Indii). Największe plantacje ryżowe znajdują się w okolicach rzeki Mekong. Uprawia się także kassawę, słodkie ziemniaki, soję, kukurydze, trzcinę cukrową, kauczuk, kawę oraz herbatę. Ważnym źródłem pożywienia są ryby. 40% kraju porastają lasy, jednakże ich ilość była dwa razy większa. Spadek powierzchni lasów był związany z bombami amerykańskimi, które stały się podstawową bronią przeciw komunistą. Obecnie następuje spadek drzew w wyniku nadmiernej eksplantacji.

Bogactwa naturalneEdytuj

W okolicach Quang Yen wydobywa się węgiel. Węgiel to podstawowe źródło energii w Wietnamie. Oprócz węgla wydobywa się również ropę naftową (110000 baryłek rocznie) oraz gaz ziemny. W Wietnamie znajdują się również złoża fosforytów, manganu, rudy żelaza oraz boksytu. 75% energii pochodzi z energii elektrycznej a 25% z energii wodnej. Największa elektrownia wodna została wybudowana w Tri An przez Rosjan.

PrzemysłEdytuj

Dzięki pomocy Rosjan oraz Chinom, północna część Wietnamu jest bardziej uprzemysłowiona. Dzięki prywatyzacji w latach 90. Wietnam pomału się rozwija. W roku 1997 rząd kontrolował tylko 60% zakładów, przy czym w 1994 było to 95%.

TransportEdytuj

W Wietnamie znajduje się tylko 3200 kilometrów torów kolejowych. Wybudowano 374246 dróg kołowych. Duże znaczenie ma transport rzeczny. Główne porty mieszczą się w Da Nang, Haiphong oraz w Ho Chi Minh.

Azja
Państwa Azji

AfganistanArmeniaArabia SaudyjskaAzerbejdżanBahrajnBangladeszBhutanBirmaBruneiChinyCyprFilipinyGruzjaIndieIndonezjaIrakIranIzraelJaponiaJemenJordaniaKambodżaKatarKazachstanKirgistanKorea PołudniowaKorea PółnocnaKuwejtLaosLibanMalediwyMalezjaMongoliaNepalOmanPakistanRosjaSingapurSri LankaSyriaTadżykistanTajlandiaTimor WschodniTurcjaTurkmenistanUzbekistanWietnamZjednoczone Emiraty Arabskie