FANDOM

Flaga Uzbekistanu

Flaga Uzbekistanu

Uzbekistan - państwo w Azji Środkowej. Stolicą Uzbekistanu jest Taszkent. Językami urzędowymi jest uzbecki, jednakże używa się także języka rosyjskiego. Walutą jest sum. Uzbekistan liczy 447 400 kilometrów kwadratowych powierzchni.

Geografia

Klimat umiarkowany kontynentalny, z suchymi i gorącymi latami. Największymi rzekami są Amu-daria oraz Syr-daria. Największym tutaj jeziorem jest Jezioro Aralskie, jednakże stopniowo ono zanika przez uprawę bawełny.

Demografia

Państwo zamieszkuje 26,4 milionów mieszkańców. Gęstość zaludnienia wynosi 59 mieszkańców na kilometrów kwadratowych. Największa ilość mieszkańców zamieszkuje obszar Kotliny Fergańskiej. Większość mieszkańców wyznaje islam (88%). Można tutaj także znaleźć prawosławnych (9%). 80% państwa stanowią Uzbecy, 5% Tadżycy, 5% Rosjanie i 3% Kazachowie.

Gospodarka

Dzięki bogatej sieci kanałów (liczących ponad 150 tys. kilometrów), Uzbekistan zajmuje drugie miejsce w produkcji bawełny. Uprawia się bawełnę, ryż, owoce, warzywa, winorośle. Hoduje się bydło, wielbłądy i owce. Wydobywa się ropę naftową, gaz ziemny, węgiel i złoto. Rozwinął się przemysł metalurgiczny, lekki, spożywczy i paliwowo-energetyczny. Inflacja w 2004 roku wyniosła 13%. Ponad 80% mieszkańców państwa żyje poniżej granicy ubóstwa.

Mapa

Wczytywanie mapy…

Linki zewnętrzne

Azja
Państwa Azji

AfganistanArmeniaArabia SaudyjskaAzerbejdżanBahrajnBangladeszBhutanBirmaBruneiChinyCyprFilipinyGruzjaIndieIndonezjaIrakIranIzraelJaponiaJemenJordaniaKambodżaKatarKazachstanKirgistanKorea PołudniowaKorea PółnocnaKuwejtLaosLibanMalediwyMalezjaMongoliaNepalOmanPakistanRosjaSingapurSri LankaSyriaTadżykistanTajlandiaTimor WschodniTurcjaTurkmenistanUzbekistanWietnamZjednoczone Emiraty Arabskie