FANDOM

Godło Sudanu Południowego

Godło - orzeł bielik

Flaga Sudanu Południowego

Flaga

Sudan Południowy (oficjalna nazwa Republika Sudanu Południowego) - najmłodsze państwo na świecie powstałe 9 lipca 2011 roku po secesji od Sudanu Północnego. Stolicą jest Dżuba. Referendum w sprawie przyznania niepodległości odbyło się w styczniu. Referendum to wynik porozumień pokojowych, które zakończyły wieloletni konflikt między północą i południem Sudanu. Walki o podłożu etnicznym, religijnym i ekonomicznym rozpoczęły się w 1956 roku i z krótkimi przerwami toczyły się przez następne pięćdziesiąt lat. Zginęły ponad dwa miliony ludzi, a ponad cztery miliony zostały zmuszone do opuszczenia swoich domów. Pierwszymi państwami, które uznały niepodległość Sudanu Południowego była Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Egipt i Francja. Podczas referendum, 99% mieszkańców opowiedziało się za podziałem [1].

Gospodarka

Sudan Południowy leży na obszarze pustyń. Najdłuższą tutaj rzeką jest Nil.

Demografia

W państwie mieszka około 10 milionów mieszkańców. Większość mieszkańców jest chrześcijanami lub wierzy w religie swoich przodków. Wielu mieszkańców mówi w językach angielskim i arabskim, ale w użyciu jest też Bari czy Kakwa.

Polityka

Przewodniczący parlamentu południowego Sudanu jest James Wani Igga.

Gospodarka

Sudan Południowy w Afryce

Położenie w Afryce

Sudan Południowy to obecnie najbiedniejszy kraj na świecie. Cała Dżuba to obecnie dwie przecinające się ulice z dziurami, pokryte starym i popękanym asfaltem, oraz wybudowanymi wzdłuż nich niskie, zniszczone czasem i wojną kamienice sklepów, urzędów i skromnych rezydencji. Obecnie ONZ pilnuje porządku a akcje humanitarne uczą w szkołach oraz prowadzą szpitale. Kraj nie posiada bieżącej wody, żywności, prądu a nawet budynków urzędowych. Polska Akcja Humanitarna obecnie buduje liczne studnie mające na celu uspokoić sytuację z brakiem wody pitnej. Szansą na rozwój gospodarczy są złoża ropy naftowej.

Mapa

Wczytywanie mapy…

Zobacz też

Podział administracyjny Sudanu Południowego

Podział administracyjny

Linki zewnętrzne

Przypisy

Afryka
Państwa Afryki