Geografia Wiki
Advertisement
Geografia Wiki

Eswatini, także: Suazi (Królestwo Eswatini, dawniej: Królestwo Suazi – niewielkie śródlądowe państwo w południowej Afryce (jedno z najmniejszych na kontynencie), graniczące z Mozambikiem i Południową Afryką. Siedzibą parlamentu i króla jest Lobamba.

Geografia

Eswatini oferuje dużą różnorodność krajobrazów, od gór wzdłuż granicy z Mozambikiem, przez sawanny na wschodzie, po lasy deszczowe na północnym zachodzie. Główną rzeką płynącą przez ten kraj jest Lusutfu. Stolica państwa, Mbabane, jest drugim co do wielkości miastem Eswatini. Inne większe ośrodki to Manzini, Lobamba i Siteki. Klimat jest zwrotnikowy, wilgotny. Wyraźnie widoczna jest pora deszczowa. Trwa ona od września do października i od marca do kwietnia.

Gospodarka

PKB na jednego mieszkańca Eswatini w 2003 roku wyniosło 1765 $. Struktura PKB kształtowała się następująco:

  • Rolnictwo: 16%
  • Przemysł: 43%
  • Usługi: 41%

Bezrobocie w 1999 roku wynosiło 40%. Główne towary eksportowe kraju to: cukier, mięso, drewno, azbest, diamenty, węgiel kamienny. Towary importowane to: środki transportu, maszyny, żywność, produkty ropy naftowej, chemikalia.

Mapa

Wczytywanie mapy…

Afryka.jpg
Państwa Afryki

Advertisement