Geografia Wiki
Advertisement
Geografia Wiki

Senegal  – państwo w zachodniej Afryce nad Oceanem Atlantyckim. Graniczy z MauretaniąMali, Gwineą, Gwineą Bissau i Gambią. Obecnie członek Unii Afrykańskiej i ECOWAS.

Geografia

Prawie cała powierzchnia Senegalu jest zajęta przez aluwialny obszar nizin. Obszar ten jest zarazem wielką niecką sedymentacyjną, która jest wypełniona piaskowcami i wapieniami, pochodzącymi z różnych okresów geologicznych, poczynając od jury. Średnia wysokość kraju wynosi 200 m n.p.m. Południowo-wschodnia część wznosi się na starym krystalicznym cokole. Jest to obszar, będący północnym i północno-wschodnim skrajem masywu Futa Dżalon. Te średnio wyżynne tereny wznoszą się maksymalnie do wysokości 581 m n.p.m. (szczyt Nepen Diakha). Obszar wzniesień jest nieco urozmaicony. Obszary nizinne kraju są równinne i lekko faliste, bez większych wzgórz i wzniesień.

Linia brzegowa kraju jest dobrze rozwinięta, posiada kilka głębokich zatok, a stalica kraju jest położona na wysuniętym daleko na zachód Półwyspie Zielonego Przylądka z położonym na jego zachodnim krańcu Przylądkiem Zielonym. Półwysep ten jest długim skalistym cyplem, reszta linii brzegowej jest w większości pokryta piaszczystymi plażami.

Klimat

Senegal leży w pasie klimatu podrównikowego, podzielonego na dwie strefy: wilgotny na południu i suchy na północny. Na wybrzeżu klimat posiada morskie cechy. Opady w kraju układają się równoleżnikowymi pasami. Obszary południowe otrzymują 1200 mm rocznie, dochodząc maksymalnie do 1700 mm. Pora deszczowa trwa zazwyczaj pół roku. Im dalej na północ tym opady są mniejsze, a pora deszczowa skraca się do zaledwie trzech miesięcy. Średnie opady na północy wynoszą około 400 mm. Opady zmniejszają się także na wybrzeżu, posuwając się w kierunku północnym. Przyczyną jest zimny Prąd Kanaryjski, który otrzymuje się wiosenno-letnim, gdzie w okresie zimowym jest wypiera przez ciepły Prąd Gwinejski. W głębi lądy opady zmniejszają się i zaznacza się wpływ kontynentalizmu.

Temperatury są wysokie, przez cały okres roku. Zachodnie obszary cechują się wartościami rzędu 20 – 24°C, a obszary w głębi lądu, mają większe amplitudy. Średnie wartości wahają się od 28 do 34°C. Obecność oceanu łagodzi znacznie temperatury, roczne amplitudy są niewielkie. Najchłodniej jest w styczniu, a najcieplej w lipcu, dotyczy to zwłaszcza obszarów północnych. Na południu rozpiętość temperatur w ciągu roku jest niewielka i nie przekracza 10°C. Senegal często jest nawiedzany przez susze, na południu częstym zjawiskiem są burze.

Mapa

Wczytywanie mapy…

Afryka.jpg
Państwa Afryki

Advertisement