FANDOM

Po upadku Związku Radzieckiego Rosja osłabiła się jako mocarstwo, i straciła wielu sojuszników, gdzie rządy przejeli politycy popierający zachód (np. Polska). Obecnie Rosja utrzymuje swoje wpływy w danych państwach m.in dostawą uzbrojenia, udzielaniem pożyczek, utrzymywaniem baz wojskowych, eksportem swoich towarów. Większość państw w rosyjskiej strefie wpływów to kraje ktore niegdyś były republikami związkowymi ZSRR, lub państwami komunistycznymi. Jedynym krajem który dołączył do Rosyjskiej strefy wpływów po 1991 jest Wenezuela. 

Państwa należące do rosyjskiej strefy wpływówEdytuj

  • Algieria
  • Angola - konkurencja ze strony Brazylii i Chin
  • Armenia
  • Azerbejdżan - konkurencja ze strony zachodu i Iranu
  • Białoruś
  • Kazachstan
  • Kirgistan
  • Tadżykistan - konkurencja ze strony Chin i Iranu
  • Uzbekistan
  • Turkmenistan
  • Kuba
  • Ukraina - strefa wpływów zagrożona 
  • Sudan - konkurencja ze strony Chin i Iranu
  • Syria
  • Wenezuela

Organizacja Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym (OUBZ)Edytuj

Rosyjski odpowiednik Paktu Północnoatlantyckiego (NATO). Została ona stworzona aby podtrzymywać hegemonie Rosji w krajach byłego Związku Radzieckiego. Celem organizacji jest współpraca państw członkowskich w zakresie obronności, zapewnienie wzajemnego bezpieczeństwa między państwami członkowskimi i uniemożliwienie rozszerzania struktur NATO na byłe republiki radzieckie. Członkami OUBZ jest obecnie 6 państw: Rosja, Armenia, Białoruś, Kazachstan, Kirgistan, Tadżykistan. W 1999 z organizacji wycofała się Gruzja, Azerbejdżan i Uzbekistan. Uzbekistan powrócił do organizacji w 2006, a w 2012 ponownie opuścił OUBZ.

Użytkownik:Dominikier35 12 luty 2014 14:13