FANDOM

Peru - państwo w Ameryce Południowej dzielące się na 25 regionów i 1 prowincję. Stolicą jest Lima. Państwo
Flag of Peru (state).svg

Flaga

zamieszkuje ok. 30 miliona osób.

Geografia

Państwo to cechuje się górzystym krajobrazem, przez który przebiega fragment Andów. Peru cechują: piętrowość klimatyczna i duża różnorodność roślinna. Peru znane z kultury Inków jest odwiedzane przez rzesze turystów z całego świata.

Gospodarka

Peru jest krajem rozwijającym się i obciążonym wysokim zadłużeniem zagranicznym, ale jednocześnie jednym z najszybciej rozwijających się w całej Ameryce Południowej. Wzrost gospodarczy w 2006 wynosił 7,7%, w 2007 8,9%, a w roku 2008 9,8%. Waluta jest stabilna, jednak inflacja wzrosła z 1,8% w roku 2007 do 5,8% w 2008. W 2008 PKB na osobę wynosił 8500 $. Głównymi eksporterami do Peru są Stany Zjednoczone – 26,1%, Wielka Brytania – 11,6%, Chiny – 7,9%, Szwajcaria – 7,5%, Japonia – 4,9% (przemysł maszynowy, sprzęt transportowy, żelazo, stal, chemikalia, farmaceutyki, produkty żywnościowe). Najważniejszymi
Cuzco

Miasto Cuzco

odbiorcami peruwiańskich produktów są: USA – 27,5%, Hiszpania – 8,3%, Chile – 7,9%, Brazylia – 4,7% i Kolumbia – 4,6% (ryby i produkty rybne, złoto, miedź, cynk, ropa, kawa, cukier, bawełna). Podstawą gospodarki jest wydobycie rud miedzi (swoje kopalnie miedźi posiada w Peru polski KGHM), cynku (2. miejsce na świecie),ołowiu, żelaza, ropy naftowej i gazu ziemnego, bizmutu, rtęci, molibdenu, antymonu. Peru to największy producent srebra i guano. Przemysł przetwórczy (huty miedzi i żelaza, zakłady wzbogacania rud) od lat 80. jest stale rozbudowywany. W kraju istnieje także przemysł spożywczy, głównie cukrowniczy, młynarski i przetwórstwa ryb, włókienniczy, środków transportu (montownia ciężarówek Volvo, fabryka autobusów), hemiczny, cementowy, garbarski i rafineryjny. Połowa zakładów przemysłowych w Peru rozmieszczonych jest wokół Limy, Arequipy i Trujillo. Grunty orne to zaledwie 3% powierzchni kraju. prawia się bawełnę, kukurydzę, ryż, pszenicę, jęczmień, kawy, kakao, maniok, trzcinę cukrową, banany, winorośl, tytoń, herbaty, owoce cytrusowe, drzewo kola, a u wschodnich podnóży Andów istnieją także nielegalne uprawy krzewów kokainowców. W Peru, kraju uznawanym za ojczyznę ziemniaka, jest utworzony największy na świecie bank genów tej rośliny. Zdeponowano tam ponad 10 tysięcy jej odmian. W kraju hoduje się owce, bydło, lamy, alpaki, trzodę chlewną. W Peru istnieje wysoko rozwinięte rybołówstwo (4. miejsce w świecie), korzystające z bogatych łowisk przybrzeżnych, wynajmowanych też innym państwom.

Europa
Państwa Ameryki Południowej

ArgentynaBoliwiaBrazyliaChileEkwadorGujanaKolumbiaParagwajPeruSurinamTrynidad i TobagoUrugwajWenezuela