Geografia Wiki
Advertisement
Geografia Wiki

MozambikRepublika Mozambiku  – państwo położone w południowo -wschodniej Afryce. Graniczy z RPAEswatiniZimbabweZambiąMalawi i Tanzanią. Przez kilka wieków kolonia portugalska, w 1975 uzyskał niepodległość.

Geografia

Mozambik leży w strefie klimatu podrównikowego wilgotnego, natomiast w głębi Wyżyny Mozambickiej ma suchą odmianę. Na krańcach południowych klimat jest zwrotnikowy. Taki typ klimatu oznacza występowanie dwóch pór roku – suchej (kwiecień-wrzesień) oraz deszczowej (październik-marzec). Izotermy układają się równoleżnikowo. Im dalej na południe, tym średnie wartości temperatur obniżają się. Na wpływ temperatur ma także wysokość nad poziomem morza.

Najcieplej jest w porze deszczowej, temperatury wahają się od 26-29 °C. W czasie trwania pory suchej, kiedy słońce świeci nad półkulą północną jest chłodniej, zwłaszcza na południowych krańcach Mozambiku. Temperatury wahają się od 16-20 °C. Opady są zróżnicowane i związane z rytmem wspomnianych pór roku. Na południu kraju deszczy jest mało, średnia to około 400 mm. Im dalej na północ, tym opady są większe. Na północy średnia opadowa w głębi lądu wynosi około 800 mm. Na wybrzeżu w północnej części kraju, to około 1000 mm rocznie. W rejonie jeziora Niasa jest najwilgotniej. Średnio spada tam rocznie 1500 mm deszczu, w Mozambiku pogoda jest zmienna, zdarzają się zarówno lata suche, gdzie kraj nawiedza dotkliwa susza, jak i lata gdzie opady deszczu są duże. Wybrzeże nawiedzane jest przez cyklony tropikalne.

Fauna i flora

W Mozambiku rosną lasy tropikalne, które zajmują 20% powierzchni kraju. W porze suchej lasy są bezlistne. Rosną głównie na północy, a także na zachodnich krańcach Mozambiku. Nad rzekami występują lasy galeriowe, a nad brzegami oceanu lasy namorzynowe. Resztę kraju zajmują wysoko trawiaste sawanny. Świat zwierzęcy obfituje w wiele gatunków. Występuje tam 179 gatunków ssaków, i ponad 600 ptaków. Na sawannach żyją m.in.: słonie, bawoły, nosorożce i lwy. Nad rzekami tak jak w wielu afrykańskich krajach międzyzwrotnikowych spotkamy krokodyle oraz hipopotamy. W Mozambiku istnieją trzy parki narodowe: Gorongosa, Zinave i Banhine. Podstawowym zagrożeniem dla przyrody jest wyrąb lasów.

Mapa

Wczytywanie mapy…

Afryka.jpg
Państwa Afryki

Advertisement