Geografia Wiki
Advertisement
Geografia Wiki

Mauretania  , nazwa oficjalna Islamska Republika Mauretańska  – państwo w północno-zachodniej Afryce, nad Atlantykiem. Graniczy z Senegalem, Mali, Algierią i Saharą Zachodnią. Znaczną część kraju stanowią pustynne terytoria saharyjskie.

Geografia

Mauretania ma dostęp do Oceanu Atlantyckiego (linia brzegowa to 1200 km). Większa część kraju to pustynia Sahara. Jedyną dużą rzeką, która nie wysycha, jest Senegal (graniczna). Najwyższe wzniesienie: Kudjat Idżdżil – 915 m n.p.m. Na południu kraju, w strefie Sahelu, częstym elementem krajobrazu są sawanny porośnięte akacjami (guma arabska). Ku północy stają się coraz suchsze, przechodząc stopniowo w pustynie.

Gospodarka

Mauretania jest ubogim krajem rolniczym. Państwo to jest bardzo słabo rozwinięte (do końca lat 60. – koczownicze pasterstwo), silnie uzależnione od pomocy zagranicznej (gł. kapitał francuski). Podstawą gospodarki jest rybołówstwo (w latach 70. i 80. – górnictwo rud żelaza i miedzi). Roczne połowy morskie to ponad 90 tys. ton (głównie sardynki i tuńczyk).

Religia

Struktura religijna kraju w 2019 roku, według World Christian Database.

  • islam – 99,3% (4627 tys.)
  • tradycyjne religie plemienne – 0,4% (19,1 tys.)
  • chrześcijaństwo – 0,2% (10 tys.):
    • katolicyzm (5200)
    • protestantyzm i pozostali chrześcijanie (4740)
  • brak religii – 0,1% (4890)
  • bahaizm – 0,01% (440).

Mapa

Wczytywanie mapy…

Afryka.jpg
Państwa Afryki

Advertisement