FANDOM

Malediwy - państwo na Oceanie Indyjskim, na archipelagu o tej samej nazwie. Stolicą jest miasto Male.

HistoriaEdytuj

Pierwsi osadnicy przybyli na Malediwy około 500 r. p.n.e. W latach 1558-1573 osiedlali się tutaj Portugalczycy. W XVII wieku Malediwy przeszły pod zarząd Holendrów władających Cejlonem, a pod koniec XIX w. znalazły się w rękach Brytyjczyków. Rządzący tutaj sułtan zachował niezależność, ponieważ wyspy z racji swego ubóstwa nie zostały objęte administracją kolonialną. W 1965 Malediwy uzyskały niepodległość, a od 1968 są republiką. Przygotowywany w 1988 zamach stanu udaremniły wezwane na pomoc, wojska indyjskie.

Podział administracyjnyEdytuj

Kraj dzieli się na 20 okręgów (atoli) i okręgu stołecznego Male. Każdy z atoli administrowany jest przez naczelnika nominowanego przez prezydenta państwa.

GospodarkaEdytuj

Gospodarka opiera się na turystyce i rybołówstwie. Eksportuje się też banany, kokosy i owoce drzewa chlebowego.

ReligieEdytuj

Konstytucja wymaga, aby wszyscy obywatele byli muzułmanami. Chrześcijańska działalność misyjna w tym kraju jest zabroniona. Obywatele Malediwów, którzy zostali chrześcijanami tracą obywatelstwo i skazani są na ryzyko tortur. Wydalenie ich z kraju wystąpiło kilka razy w ciągu ostatniej dekady. Hinduizm i buddyzm wyznają głównie obcokrajowcy, pracujący tu w sektorze turystycznym.

Azja
Państwa Azji

AfganistanArmeniaArabia SaudyjskaAzerbejdżanBahrajnBangladeszBhutanBirmaBruneiChinyCyprFilipinyGruzjaIndieIndonezjaIrakIranIzraelJaponiaJemenJordaniaKambodżaKatarKazachstanKirgistanKorea PołudniowaKorea PółnocnaKuwejtLaosLibanMalediwyMalezjaMongoliaNepalOmanPakistanRosjaSingapurSri LankaSyriaTadżykistanTajlandiaTimor WschodniTurcjaTurkmenistanUzbekistanWietnamZjednoczone Emiraty Arabskie