FANDOM

Litwa (oficjalnie Republika Litewska) - państwo w Europie o powierzchni 65 200 kilometrów kwadratowych. Państwo zamieszkuje 3 710 000 mieszkańców. Stolica jest Wilno. Walutą jest 1 lit wart 100 centów. Językiem urzędowym jest litewski, ale w użycie jest także polski i rosyjski. Państwo dzieli się na 10 obwodów i 44 okręgi.

GeografiaEdytuj

Państwo leży na wschodzie Europy, nad Bałtykiem. Sąsiaduje z Łotwą na północy, z Białorusią na wschodzie i południu, z Polską na południu oraz z Rosją na południowym-zachodzie. Na południu znajdują się pojezierza.

DemografiaEdytuj

80% mieszkańców stanowią Litwini. Kraj zamieszkują także Łotysze, Ukraińcy, Białorusi, Polacy i Rosjanie.

HistoriaEdytuj

W XIV. wieku Litwa była ogromnym państwem, która rozpoczęła współpracę z Polską. W 1385 roku utworzyła z Polską unię. W wyniku rozbiorów Polski w 1795 roku weszła w skład Rosji. Niepodległość uzyskała w 1918 roku. Po II wojnie światowej Litwa włączona do ZSRR. W 1990 roku wybuch zryw niepodległościowy, z czego symbolem walk stał się atak na wieżę telewizyjną w Litwie. W 1991 roku państwo odzyskało niepodległość, a rok później odbyły się wolne wybory. Od 1 maja 2004 roku w składzie Unii Europejskiej.

KuchniaEdytuj

Kuchnia litewska od początku była pod wpływem rosyjskiej, polskiej, ukraińskiej oraz żydowskiej. Dużo jest dań z mięsa, mąki i ziemniaków. Popularnym daniem są cepeliny, czyli pyzy z mięsnym farszem. Innymi ważnymi daniami są kiszki ziemniaczane, kindziuk (podobna do salami) oraz kwas chlebowy.

GospodarkaEdytuj

PKB na osobę w 2004 roku wynosiło 2260 dolarów. 13% PKB pochodzi z rolnictwa. Uprawia się ziemniaki, zboża i warzywa. Wydobywa się jedynie niewielkie złoża ropy naftowej z Bałtyku, które zaspakajają państwo. 32% PKB pochodzi z przemysłu (przemysł tekstylny, elektryczny i tekstylny). Coraz większe znaczenie uzyskuje sektor usług. Międzynarodowe porty lotnicze znajdują się w Wilnie oraz w Kownie. Główny port morski mieści się w Kłajpedzie. Na skutek kryzysu gospodarczego, w 2011 roku 20,2% mieszkańców Litwy żyje w warunkach skrajnego ubóstwa.

37,4 % społeczeństwa ma dostęp do Internetu.

  • Państwo te ma brak praw związanych z rejestracją samochodów z kierownicą po prawej stronie w myśl państw lewostronnych.

Europa
Państwa Europy

AlbaniaAndoraAustriaBelgiaBiałoruśBośnia i HercegowinaBułgariaChorwacjaCzarnogóraCzechyDaniaEstoniaFinlandiaFrancjaGrecjaHiszpaniaHolandiaIrlandiaIslandiaKazachstanLiechtensteinLitwaLuksemburgŁotwaMacedoniaMaltaMołdawiaMonakoNiemcyNorwegiaPolskaPortugaliaRosjaRumuniaSan MarinoSerbiaSłowacjaSłoweniaSzwajcariaSzwecjaTurcjaUkrainaWatykanWęgryWielka BrytaniaWłochy