FANDOM

Laos - państwo znajdujące się w Azji Południowo-Wschodniej graniczące z Chinami, Mjanmą, Wietnamem, Tajlandią i Kambodżą. Jest państwem socjalistycznym.

Geografia kraju

Całość kraju znajduje się na Półwyspie Indochińskim. Nie ma dostępu do morza w przeciwieństwie do innych państw znajdujących się na tymże półwyspie. Kraj jest w ok. 89% pokryty lasami. Najwyższym szczytem jest Phou Bia (2817 m n.p.m.).

W Laosie panuje klimat monsunowy – od końca maja do końca października trwa pora gwałtownych deszczy tropikalnych, zaś od grudnia do kwietnia pora sucha z wysokimi temperaturami. Krótka wiosna i jesień wypełniają czas pomiędzy tymi dwiema porami.

Ustrój polityczny

W Laosie obowiązuje system jednopartyjny - jedyną legalną partią jest socjalistyczna Laotańska Partia Ludowo-Rewolucyjna. Głową państwa jest prezydent wybierany przez parlament na pięcioletnią kadencję. Szefem rządu jest premier wybierany przez prezydenta za zgodą Zgromadzenia Narodowego.

Laos jest republiką z jednoizbowym parlamentem – Zgromadzenie Narodowe liczące 109 deputowanych wybieranych w wyborach powszechnych na 5-letnią kadencję.

Gospodarka

80% ludności zatrudnione jest w rolnictwie, co dostarcza ok. 40% PKB. W lasach prowadzi się wyręby drzew, przemysł jest słabo rozwinięty. Poziom sektora usług zwiększa się ze względu na rozwój turystyki w tym kraju.

Religia

  • buddyzm – 66,0% (4 100 000)
  • tradycyjne religie plemienne – 30,7% (1 910 000)
  • inne religie lub jej brak – 1,8% (100 000)
  • chrześcijaństwo – 1,5% (90 000)

Mapa

Wczytywanie mapy…

Azja
Państwa Azji

AfganistanArmeniaArabia SaudyjskaAzerbejdżanBahrajnBangladeszBhutanBirmaBruneiChinyCyprFilipinyGruzjaIndieIndonezjaIrakIranIzraelJaponiaJemenJordaniaKambodżaKatarKazachstanKirgistanKorea PołudniowaKorea PółnocnaKuwejtLaosLibanMalediwyMalezjaMongoliaNepalOmanPakistanRosjaSingapurSri LankaSyriaTadżykistanTajlandiaTimor WschodniTurcjaTurkmenistanUzbekistanWietnamZjednoczone Emiraty Arabskie