FANDOM

Katar - państwo położone we wschodniej części Półwyspu Arabskiego (na półwyspie Katar) nad Zatoką Perską. Stolicą Kataru jest Doha. Inne większe miasta to Ar-Rajjan, Musajid, Al-Wakra, Chaur, Duchan, Umm Bab. Powierzchnia Kataru wynosi 11,6 tys. km²; graniczy on tylko z Arabią Saudyjską. Językiem urzędowym jest język arabski, ale w użyciu jest także angielski. Katar podzielony jest na siedem okręgów.

Geografia

Powierzchnia państwa jest nizinna (wysokość 50–103 m), pustynna (pustynia piaszczysto-kamienista), w części północno-wschodniej zabagniona. Klimat zwrotnikowy wybitnie suchy. Średnia temperatura miesięczna w styczniu wynosi 17 °C, a w sierpniu waha się od 38 do 44 °C. Średnia roczna suma opadów wynosi około 80 milimetrów. Ulewne deszcze pojawiają się w okresie od grudnia do lutego . Katar nie ma wód śródlądowych. Ludność zaopatrywana jest w odsoloną wodę morską. W Katarze występuje roślinność pustynna. Linia brzegowa jest dobrze rozwinięta.

Mapa

Wczytywanie mapy…

Ciekawostki

  • Katar jest najbogatszym krajem na świecie. PKB na mieszkańca Kataru wynosi 127 600 dolarów, według Międzynarodowego Funduszu Walutowego. To o krok przed Luksemburgiem który jest na drugim miejscu, z 104,003 dolarami. Posiada trzecie co do wielkości na świecie rezerwy gazu ziemnego i ropy naftowej.
  • Posiada największą linię lotniczą na świecie. Ostatnio Qatar Airways zastąpił Emiraty, aby zdobyć tytuł najlepszego przewoźnika podczas dorocznych nagród World Airline Awards. Już po raz czwarty Qatar Airways zdobył główną nagrodę, wygrywając w 2011, 2012 i 2015 roku.

Azja
Państwa Azji

AfganistanArmeniaArabia SaudyjskaAzerbejdżanBahrajnBangladeszBhutanBirmaBruneiChinyCyprFilipinyGruzjaIndieIndonezjaIrakIranIzraelJaponiaJemenJordaniaKambodżaKatarKazachstanKirgistanKorea PołudniowaKorea PółnocnaKuwejtLaosLibanMalediwyMalezjaMongoliaNepalOmanPakistanRosjaSingapurSri LankaSyriaTadżykistanTajlandiaTimor WschodniTurcjaTurkmenistanUzbekistanWietnamZjednoczone Emiraty Arabskie