FANDOM

Indonezja - wyspiarskie państwo w Azji. Ważniejszymi wyspami, które tworzą ten kraj są Sumatra, Jawa, Borneo, Celebes, Moluki, Nowa Gwinea oraz Małe Wyspy Sundajskie.

Gospodarka

Gospodarka Indonezji jest słabo rozwiniętą gospodarką, która po gwałtownym boomie gospodarczym załamała się pod wpływem azjatyckiego kryzysu gospodarczego. Po rozwoju gospodarczym spowodowanym z eksportu surowców mineralnych i produktów rolniczych, w latach 1997-1999 gwałtownie zahamowała pod wpływem kryzysu.

Dane statystyczne

  • Waluta - rupia indonezyjska
  • PKB - 758,1 mld $ (na osobę 3 200 $)
  • Wzrost gospodarczy - 4%
  • Bezrobocie - 10,5%
  • Inflacja - 6,9%
  • Zadłużenie zagraniczne - 132,9 mld $

Bogactwa naturalne

W Indonezji znajdują się liczne złoża gazu ziemnego, ropy naftowej, cyny, niklu, złota i miedzi.

Rolnictwo

Rolnictwo w pełni zaspakaja potrzeby żywnościowe mieszkańców Indonezji. Głównym produktem, który się uprawia, jest ryż. Uprawia się ponadto kauczuk, koprę, papaję, pieprz, herbatę i kawę.

Leśnictwo

Indonezja jest największym eksporterem drewna w Azji Południowo-Wschodniej.

Przemysł

W Indonezji jest silnie rozwinięty przemysł. Powstały tam fabryki należące do zagranicznych korporacji. Mocno rozwinięty jest przemysł samochodowy gdzie swoje fabryki mają takie firmy jak: Hyundai, Mitsubishi, Daihatsu, Isuzu.

Kryzys

Ze względu na światowy kryzys, korupcję, słabość systemu bankowego oraz korupcję, Indonezja w 1998 roku szybko stała się krajem z kryzysem gospodarczym. Nowo powstała inflacja zrujnowała klasę średnią, która napędzała gospodarkę. Po wstrzymaniu udzielania państwowych subwencji, co było warunkiem uzyskania pomocy finansowej z Międzynarodowego Funduszu Walutowego, ceny żywności, benzyny, energii elektrycznej oraz biletów autobusowych wzrosły gwałtownie. Kryzys wywołał bunty ludności, który pragnęli także obalić dyktaturę Suharto. Początkowo protesty zostawały krwawo tłumione, lecz później ludność wraz z armią doprowadzili do zmiany w 1999 roku prezydenta (został nim Abdurrahman Wahid). Ze względu na niezapobieganie kryzysowi gospodarczemu w lipcu 2001 roku został usunięty ze stanowiska. Jednak już w 1999 roku po zakończeniu kryzysu azjatyckiego nastąpił umiarkowany wzrost gospodarczy (4%).

Problemy gospodarcze teraz

Indonezja cierpi na nierównomierny rozwój gospodarczy. Najbardziej uprzemysłowione obszary są wyspy Sumatra oraz Jawa.

Nuvola apps kate

To jest jedynie zalążek artykułu. Jeśli wiesz coś więcej na ten temat, uzupełnij go.

Azja
Państwa Azji

AfganistanArmeniaArabia SaudyjskaAzerbejdżanBahrajnBangladeszBhutanBirmaBruneiChinyCyprFilipinyGruzjaIndieIndonezjaIrakIranIzraelJaponiaJemenJordaniaKambodżaKatarKazachstanKirgistanKorea PołudniowaKorea PółnocnaKuwejtLaosLibanMalediwyMalezjaMongoliaNepalOmanPakistanRosjaSingapurSri LankaSyriaTadżykistanTajlandiaTimor WschodniTurcjaTurkmenistanUzbekistanWietnamZjednoczone Emiraty Arabskie