Geografia Wiki
Advertisement
Geografia Wiki

Gwinea Bissau  – państwo w zachodniej Afryce, nad Oceanem Atlantyckim. Graniczy z Senegalem i Gwineą. Do Gwinei Bissau należą również liczne przybrzeżne wyspy, z których największe skupione są w Archipelagu Bijagós. Obecnie członek Unii Afrykańskiej i ECOWAS.

Geografia

Cały kraj jest nizinny, a większość obszarów to tereny podmokłe, porozcinane estuariami rzek. Linia brzegowa jest urozmaicona dzięki licznie występującym estuariom rzecznym, wciętym głęboko w ląd. Średnia wysokość kraju to około 100 m n.p.m. Tereny najwyżej położone, które leżą w południowo-wschodniej części kraju sięgają maksymalnie 300 m n.p.m. Wzniesienia te zbudowane są z piaskowców pochodzenia paleozoicznego.

Kraj leży w strefie klimatu podrównikowego wilgotnego, gdzie przez cały rok utrzymują się wysokie temperatury. W Gwinei występują dwie pory roku: sucha od listopada do kwietnia i deszczowa od maja do października. Opady średnie w ciągu roku wynoszą około 1300 mm, a maksymalnie osiągają 3000 mm, zwłaszcza na terenach nadmorskich. Temperatury wahają się od 25 do 30 °C. We wnętrzu kraju jest nieco cieplej. Temperatury wynoszą średnio około 27 °C, jednak z racji położenia geograficznego w słońcu sięgają 40 °C. W Gwinei przez cały rok utrzymuje się wysoka wilgotność, która jedynie w porze suchej nieznacznie spada.

Świat zwierząt reprezentuje duże bogactwo gatunkowe. Na wybrzeżu występuje wiele gatunków ptaków min. flamingi i pelikany. Z powodu szerokich ujść rzek, pojawiają się rekiny. W rzekach żyje też duża liczba krokodyli. Lasy i sawanny są zamieszkiwane przez wielkie koty, jednak lwy występują bardzo rzadko. Utrapieniem Gwinei Bissau są owady, głównie komary roznoszące malarię.

Mapa

Wczytywanie mapy…

Afryka.jpg
Państwa Afryki

Advertisement