FANDOM

Gospodarka Indonezji jest słabo rozwiniętą gospodarką, która po gwałtownym boomie gospodarczym załamała się pod wpływem azjatyckiego kryzysu gospodarczego. Po rozwoju gospodarczym spowodowanym z eksportu surowców mineralnych i produktów rolniczych, w latach 1997-1999 gwałtownie zahamowała pod wpływem kryzysu.

Dane statystyczneEdytuj

  • Waluta - rupia indonezyjska
  • PKB - 758,1 mld $ (na osobę 3 200 $)
  • Wzrost gospodarczy - 4%
  • Bezrobocie - 10,5%
  • Inflacja - 6,9%
  • Zadłużenie zagraniczne - 132,9 mld $

Bogactwa naturalneEdytuj

W Indonezji znajdują się liczne złoża gazu ziemnego, ropy naftowej, cyny, niklu, złota i miedzi.

RolnictwoEdytuj

Rolnictwo w pełni zaspakaja potrzeby żywnościowe mieszkańców Indonezji. Głównym produktem, który się uprawia, jest ryż. Uprawia się ponadto kauczuk, koprę, papaję, pieprz, herbatę i kawę.

LeśnictwoEdytuj

Indonezja jest największym eksporterem drewna w Azji Południowo-Wschodniej.

PrzemysłEdytuj

W Indonezji jest silnie rozwinięty przemysł. Powstały tam fabryki należące do zagranicznych korporacji. Mocno rozwinięty jest przemysł samochodowy gdzie swoje fabryki mają takie firmy jak: Hyundai, Mitsubishi, Daihatsu, Isuzu.

KryzysEdytuj

Ze względu na światowy kryzys, korupcję, słabość systemu bankowego oraz korupcję, Indonezja w 1998 roku szybko stała się krajem z kryzysem gospodarczym. Nowo powstała inflacja zrujnowała klasę średnią, która napędzała gospodarkę. Po wstrzymaniu udzielania państwowych subwencji, co było warunkiem uzyskania pomocy finansowej z Międzynarodowego Funduszu Walutowego, ceny żywności, benzyny, energii elektrycznej oraz biletów autobusowych wzrosły gwałtownie. Kryzys wywołał bunty ludności, który pragnęli także obalić dyktaturę Suharto. Początkowo protesty zostawały krwawo tłumione, lecz później ludność wraz z armią doprowadzili do zmiany w 1999 roku prezydenta (został nim Abdurrahman Wahid). Ze względu na niezapobieganie kryzysowi gospodarczemu w lipcu 2001 roku został usunięty ze stanowiska. Jednak już w 1999 roku po zakończeniu kryzysu azjatyckiego nastąpił umiarkowany wzrost gospodarczy (4%).

Problemy gospodarcze terazEdytuj

Indonezja cierpi na nierównomierny rozwój gospodarczy. Najbardziej uprzemysłowione obszary są wyspy Sumatra oraz Jawa.