FANDOM

Europakontynent położony na północ od Afryki oraz na wschód od Azji. Europa wraz z Azją tworzą Eurazję. Europe zamieszkuje ok. 715 mln mieszkańców. Powierzchnia kontynentu wynosi 10 529 000 kilometrów kwadratowych.

Na południu od Europy rozciąga się Morze Śródziemne, a na północy koło podbiegunowe. W Europie istnieje gęsta sieć rzeczna. Głównie jest to kontynent nizinny, jednakże występują na niej góry (Alpy, Pireneje, Karpaty). Najwyższym szczytem jest Mont Blanc liczący 4 807 kilometrów wysokości n.p.m. Głównymi rzekami są Wołga, Dunaj, Ural oraz Dniepr.

Kultura, nauka, technika oraz gospodarka wpłynęły w dużym stopniu na dominację Europy. W latach 1914-1989 dominacja państw europejskich była bardzo mała, ponieważ były kontrolowane albo przez USA (gospodarczo od 1918 do 1989 oraz podczas zimnej wojny od 1946 do 1989) lub przez ZSRR (od 1946 roku do 1989). Państwa zachodnie, kontrolowane przez USA rozwijały się, podczas gdy państwa kontrolowane przez ZSRR stały w miejscu lub popadały w kryzys. Obecnie państwa zachodniej Europy (oraz od niedawna środkowej w tym Polska) pomagają zintegrować pozostałe w celu współpracy i odbudowy dominacji. W celu odbudowy powstała Unia Europejska (wcześniej Europejska Wspólnota Gospodarcza), w skład której wchodzą: Belgia, Dania, Francja, Grecja, Irlandia, Włochy, Luksemburg, Holandia, Portugalia, Hiszpania, Wielka Brytania i Niemcy (te 12 państw powstało jeszcze, gdy istniało EWG), Austria, Szwecja, Finlandia (od 1995 roku), Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Słowenia, Malta, Cypr, Litwa, Łotwa, Estonia (od 1 maja 2004 roku) oraz Rumunia i Bułgaria (od 1 stycznia 2007 roku). Niedługo do Unii Europejskiej dojdzie także Chorwacja. Negocjacje trwają u Islandii, Turcji oraz Macedonii.

GospodarkaEdytuj

Gospodarka w Europie jest rozwinięta nierównomiernie. Państwa zachodnie dzięki własności prywatnej rozwinęły na wysoki poziom przemysł, rolnictwo i usługi. Państwa Europy Środkowej mają stabilne i szybko rozwijające się sektory gospodarki. Państwa Europy Wschodniej nie rozwijają się szybko. Posiadają one niskiej jakości towary, które sprzedają na rynek oraz są uzależnione głównie od Rosji.

KrajeEdytuj

Zobacz teżEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • 20% właścicieli firm stanowią kobiety. Duży wskaźnik jest w Europie Zachodniej i Środkowej (w Polsce jest to około 40%).

Europa
Państwa Europy

AlbaniaAndoraAustriaBelgiaBiałoruśBośnia i HercegowinaBułgariaChorwacjaCzarnogóraCzechyDaniaEstoniaFinlandiaFrancjaGrecjaHiszpaniaHolandiaIrlandiaIslandiaKazachstanLiechtensteinLitwaLuksemburgŁotwaMacedoniaMaltaMołdawiaMonakoNiemcyNorwegiaPolskaPortugaliaRosjaRumuniaSan MarinoSerbiaSłowacjaSłoweniaSzwajcariaSzwecjaTurcjaUkrainaWatykanWęgryWielka BrytaniaWłochy