FANDOM

Bośnia i Hercegowina - państwo w Europie, nad Morzem Adriatyckim. Graniczy z Serbią, Chorwacją i Czarnogórą. Językami urzędowymi są bośniacki chorwacki i serbski. Posiada niewielki, 17-kilometrowy fragment wybrzeża (Neum). Większoą częśc kraju zajmują Góry Dynarskie przeważnie z wapieni, dolomitów, łupków i piaskowców. BiH zajmuje też niewielki fragment Kotliny Panońskiej. Panuje klimat pośerdni między umiarkowanym a śródziemnomorskim. W zimie często wystepują niskie temperatury i silne wiatry, powodujące sztormy. Z kolei lata są upalne; najcieplej na południu kraju. Główne miasta to Sarajewo (stolica), Banja Luka, Zenica, Mostar.

Sytuacja politycznaEdytuj

Bośnia i Hercegowina zostaly podbite przez Turcję pod koniec XV wieku. Pod ich panowaniem częśc miejscowych Słowian przyjęła islam (Boszniacy). W 1908 BiH przeszły pod władanie Austro-Wegier, a w 1918 zostały włączone do Królestwa Serbów, Chorwatów i Słoweńców (Jugosławii). Po jej rozpadzie w 1992 wybuchła wojna pomiędzy Boszniakami, Serbami, a Chorwatami. zakończyła sie pokojem w Dayton. Od tej pory Bośnia i Hercegowina jest państwem federalnym, w którego wchodzą Federacja Muzułmańsko-Chorwacka oraz Republika Serbska. Nad przestrzeganiem postanowień pokoju czuwa Wysoki Przedstawiciel dla Bośni i Hercegowiny, który ma prawo odwołać ze stanowisk polityków, których postawa mogłaby utrudniać wdrażanie w kraju procesu pokojowego.

Europa
Państwa Europy

AlbaniaAndoraAustriaBelgiaBiałoruśBośnia i HercegowinaBułgariaChorwacjaCzarnogóraCzechyDaniaEstoniaFinlandiaFrancjaGrecjaHiszpaniaHolandiaIrlandiaIslandiaKazachstanLiechtensteinLitwaLuksemburgŁotwaMacedoniaMaltaMołdawiaMonakoNiemcyNorwegiaPolskaPortugaliaRosjaRumuniaSan MarinoSerbiaSłowacjaSłoweniaSzwajcariaSzwecjaTurcjaUkrainaWatykanWęgryWielka BrytaniaWłochy