FANDOM

Belgia - państwo w Europie Zachodniej, ze stolicą w Brukseli. Jest członkiem Unii Europejskiej i NATO, które
Flaga-belgii

Flaga Belgii

mają swoje siedziby w stolicy. Graniczy z Holandią, Luksemburgiem, Niemcami i Francją. Podzielona jest na trzy strefy językowe: francuską, niderlandzką i niemiecką. Najwyższym punktem jest góra Signal de Botrage przy granicy z Niemcami.

GeografiaEdytuj

Większą część powierzchni Belgii stanowią peryglacjalne i aluwialne niziny; w północnej części płaska, częściowo zabagniona równina Flandrii (tzw. Belgia Niska), oddzielona od morza wałem wydm (wys. do 20 m), oraz pagórkowata i piaszczysta kraina Kempen (wys. do 95 m); w środkowej części (Belgia Średnia) wysoczyzna Brabancji (wys. 100-200 m) zbudowane głównie z glin i piasków trzeciorzędowych pokrytych lessem oraz wzgórza Hainaut (na zachodzie) zbudowane z utworów glinianych. Największe miasta to Bruksela, Liège, Antwerpia, Gandawa, Charleroi, Brugia, Namur. Kraj leży w zlewisku Morza Północnego. Większą jego część zajmują dorzecza Mozy i Skaldy.

CiekawostkiEdytuj

  • Belgia jest obecnie jedyną w Europie monarchią ludową. Oznacza to, że tytuł monarchy odnosi się do nazwy ludu bądź narodu, a nie do terytorium którym włada. Król Albert nosi tytuł Król Belgów.

Europa
Państwa Europy

AlbaniaAndoraAustriaBelgiaBiałoruśBośnia i HercegowinaBułgariaChorwacjaCzarnogóraCzechyDaniaEstoniaFinlandiaFrancjaGrecjaHiszpaniaHolandiaIrlandiaIslandiaKazachstanLiechtensteinLitwaLuksemburgŁotwaMacedoniaMaltaMołdawiaMonakoNiemcyNorwegiaPolskaPortugaliaRosjaRumuniaSan MarinoSerbiaSłowacjaSłoweniaSzwajcariaSzwecjaTurcjaUkrainaWatykanWęgryWielka BrytaniaWłochy