Geografia Wiki
Advertisement
Geografia Wiki

Argentyna, oficjalnie Republika Argentyńska (hiszp. República Argentina, – państwo w Ameryce Południowej, nad południowym Atlantykiem. Graniczy z Chile na zachodzie, Boliwią i Paragwajem na północy, Brazylią i Urugwajem na północnym wschodzie.

Argentyna rości pretensje do archipelagu Falklandów oraz części Antarktydy. Nazwa „Argentyna” pochodzi od łacińskiego argentum (srebro, plata po hiszpańsku) i jest związana z legendą o górach pełnych srebra, która była powszechna pośród pierwszych europejskich odkrywców Niziny La Platy.

Gospodarka

Argentyna zajmuje jedno z najwyższych miejsc w rankingach Wskaźnika rozwoju społecznego, PKB per capita i jakości życia pośród krajów Ameryki Łacińskiej. Według statystyk Banku Światowego argentyński Produkt Krajowy Brutto zajmuje 21 miejsce na świecie , a według Międzynarodowego Funduszu Walutowego biorąc pod uwagę parytet siły nabywczej argentyńska ekonomia zajmuje 25 miejsce na świecie. Argentyna jest członkiem – założycielem Unii Narodów Południowoamerykańskich oraz Mercosur, a także członkiem Organizacji Państw Iberoamerykańskich, Banku Światowego, Światowej Organizacji Handlu. Oprócz tego jest również jednym z trzech krajów Ameryki Łacińskiej wchodzących w skład grupy G20. Według analityków kraj ten zaklasyfikowany jest do rynków wschodzących, ze względu na wielkość, wysoki wzrost gospodarczy, poziom bezpośrednich inwestycji zagranicznych czy eksport w całości wytworzonych usług i towarów. Jest uznawana jako lokalne mocarstwo z bardzo wysokim wskaźnikiem rozwoju społecznego. Gospodarka Argentyny opiera się głównie na przemyśle i eksporcie artykułów rolnych. Pomimo olbrzymich kopalni, górnictwo odgrywa rolę drugoplanową. Argentyna jest członkiem Mercosur. W Ameryce Południowej, Argentyna zajmuje drugie miejsce w PKB (po Brazylii). Boom gospodarczy kraj przeżywa od 2003 roku. Walutą jest peso argentyńskie.

Rolnictwo

W Argentynie produkuje się trzcinę cukrową (17,6 mln ton), soję (12,6 mln ton), kukurydzę (15,5 mln ton), pszenice (14,3 mln ton), ziarna słonecznika (5,2 mln ton) i winorośl (2 mln ton). Na mniejszą skalę uprawia się jęczmień, owies i len. W produkcji pszenicy, Argentyna jest pionierem na świecie.

Hodowla

W Argentynie hoduje się drób (58 mln sztuk), bydło (50 mln sztuk), owce (17 mln sztuk), konie (3,3 mln sztuk) i trzodę chlewną (2,6 mln sztuk). Bydło przeznaczona jest na wołowinę (Argentyna znajduje się w 10. państw z największym na świecie eksportem wołowiny). Ponad 280 mln hektarów przeznaczono na pastwiska dla bydła i owiec. Małe zmniejszenie eksportu wołowiny było w latach 2003-2005 w związku z epidemią szalonych krów.

Rybołówstwo

Rybołówstwo dostarcza ponad 487 000 ton ryb rocznie. Problemem w rybołówstwie jest zbyt mała i nienowoczesna flota rybacka.

Bogactwa naturalne

W Argentynie znajdują się złoża ropy naftowej (40,3 mln t), gazu ziemnego (19,4 mld m³) i uranu.

Kolej

W Argentynie tabor kolejowy jest przestarzały.

Statystyki

  • Bezrobocie: 21,5%
  • Ubóstwo: 37%
  • Inflacja: 4,2% (2003)
  • Dług wobec MFW: 680 mln $ (2003)
  • PKB na osobę 10 500 $.

Historia gospodarki

Po II wojnie światowej Argentyna stała się jednym z najbogatszych państw świata (dzięki eksportowi wołowiny i pszenicy). W 1946 roku generał Juan Peron przystąpił do wielkich reform społecznych i gospodarczych z gigantycznych wpływów dewizowych. W miarę stopniowej poprawy stanu gospodarki światowej, dochody Argentyny zaczęły maleć. Dodatkowo, licząc na absolutny zysk, rząd zaciągną zbyt duże kredyty. W 1955 roku, po obaleniu Perona, gospodarka została bankrutem i stan ten pozostawał przez dłuższy czas. W latach 70. XX wieku, Argentyna wraz z sąsiadami, po raz kolejny zaciągnęła kredyty w bankach komercyjnych, przez co nastąpił zastój gospodarczy i hiperinflacja. W celu ratowania gospodarki, dokonano radykalnej prywatyzacji i dużych cięć w budżecie. Po koniec 2001 roku, w Argentynie, doszło do zamieszek. Domagano się wypłacania pieniędzy z banków oraz rozpoczęto rabowanie sklepów. Stabilizacja nastąpiła w połowie 2002 roku, zaś w 2003 roku nastąpił wzrost eksportu, zahamowano inflację do 4,2% i zmniejszenie bezrobocia.

Ciekawostki o gospodarce

  • Giełdy mieszczą się w miastach Buenos Aires, Cordoba, La Plata, Mendoza i Rosanio.
  • Argentyna jest jednym z najbardziej zadłużonych miast na świecie.

Ciekawostki

  • Z niektórych źródeł wynika, że piłka nożna została wynaleziona w Argentynie w 1345.
  • Argentyńczycy wierzą, że 8 jest liczbą diabła.
  • Ludność zamieszkuje głównie duże miasta (powyżej 100tysiecy mieszkańców), na wsiach mieszka jedynie 12 % społeczeństwa.
  • Taniec tango powstał w Argentynie. Był zakazany w „wyższych sferach”, gdyż uznawano go za niemoralny. Wywodzi się z niższych klas społecznych Buenos Aires
  • Wołowina z Argentyny jest najbardziej pożądana na świecie za jej smak i właściwości fizyczne. Krowy mają bardzo ścisłą diety bez dodatku konserwantów.
  • Krokodyle stanowią ogromny problem dla rolników. Rocznie zabijają około 100 osób.
  • Argentyna ma najwyższy wskaźnik kobiecej chirurgii plastycznej na świecie.
  • Pierwsze na świecie animowane filmy zostały wykonane i wydane w Argentynie. Dokonał tego Quirino Cristiani w 1917 roku.
  • Najgorętsze i najzimniejsze temperatury jakie kiedykolwiek zanotowano w Ameryce Południowej miały miejsce w Argentynie.
  • W kraju tym odkopano jedne z najstarszych i największych skamieniałości dinozaurów.
  • Najdłuższą rzeką jest Parana.
  • Nazwa tego kraju pochodzi od łacińskiego argentum (srebro), którym Indianie obdarowali hiszpańskich rozbitków Juana Díaza de Solís.
  • Najwyższy szczyt Acongagua.

Europa.png
Państwa Ameryki Południowej

ArgentynaBoliwiaBrazyliaChileEkwadorGujanaKolumbiaParagwajPeruSurinamTrynidad i TobagoUrugwajWenezuela

Advertisement