Geografia Wiki
Advertisement
Geografia Wiki

AngolaRepublika Angoli  – państwo w południowo-zachodniej Afryce nad Oceanem Atlantyckim, członek Unii Afrykańskiej. Sąsiaduje z Demokratyczną Republiką Konga, Namibią, Kongiem oraz Zambią. W przeszłości była kolonią portugalską. Posiada znaczne zasoby surowców naturalnych, w tym ropy naftowej i diamentów.

Geografia

Angola leży na obszarze płaskowyżu południowoafrykańskiego. Ten obszar jest częścią prekambryjskiej platformy afrykańskiej. Terytorium Angoli dzieli się na trzy obszary geologiczne. Pierwszy to południowa część Kotliny Konga, druga to północna część Kalahari, trzecia to wzniesienie kongijsko-namibijskie wraz z przylegającym do niego od zachodu zapadliskiem nadbrzeżnym. Kotlinę Konga w obrębie Angoli tworzą osady kredowe, które zalegają na krystalicznym podłożu pochodzącym z górnego prekambru. Rejon kotliny Kalahari składa się z piasków i żwirów, pochodzących z pliocenu i plejstocenu. Wzniesienie namibijsko-kongijskie, rozciągające się wzdłuż zachodniego wybrzeża, zbudowane jest ze skał prekambryjskich, pokrytych przez osadami kredy.

Angola jest krajem wyżynnym. Średnia wysokość to 500–600 m n.p.m. Kraj przecinają doliny, a na zachodzie wznosi się szczyt Morro de Môco o wysokości 2 620 m n.p.m. Jest on częścią masywu górskiego na wyżynie Bije. Tylko wzdłuż wybrzeży ciągnie się pas nizin. Kilkanaście kilometrów w głąb lądu teren podnosi się, tworząc płaskowyże, wyżyny i średniej wysokości góry. Angola leży w strefie klimatu podrównikowego suchego na południu i wilgotnego na północy. Tylko południowo-zachodnia część kraju leży w strefie klimatu zwrotnikowego. W południowo-zachodniej części Angoli znajduje się północny kraniec pustyni Namib. Panuje tam klimat zwrotnikowy suchy. Temperatury są dosyć zróżnicowane, wpływa na nie szerokość geograficzna, a także wysokość bezwzględna danego obszaru. Na północy, a zwłaszcza w północno-wschodniej części kraju, panują temperatury typowe dla klimatu równikowego - wahają się od 22 do 28 °C.

Mapa

Wczytywanie mapy…

Afryka.jpg
Państwa Afryki

Advertisement