FANDOM

Flaga Albanii

Flaga Albanii

Albania (Shqipëria, Republika Albanii – Republika e Shqipërise) - państwo w Europie południowej, na terenie Bałkan, sąsiadujące z Czarnogórą na północy (173 km), Kosowem na północnym-wschodzie (114 km) z Macedonią na wschodzie (151 km) z Grecją na południu (282 km). Od zachodu, państwo oblewa Morze Adriatyckie, a na południu Morze Jońskie. Od Włoch oddziela cieśnina Otranto o szerokości ok. 72 km. Łączna długość granic lądowych wynosi 720 km, a wybrzeża morskiego 362 km. Stolicą kraju jest Tirana. W całym kraju mieszka 3,2 mln mieszkańców. Językiem urzędowym jest język albański. Powierzchnia Albanii wynosi 28 748 km².

Historia

Herb Albanii

Herb Albanii

Albańczycy pochodzą prawdopodobnie od Ilirów i są jednym z najstarszych ludów na terenie Europy. Obszar dzisiejszej Albanii został podbity przez Rzymian w II w. p.n.e., gdzie utworzyli prowincję Illyricum. Po podziale cesarstwa w 395 roku, obszar ten trafił do Bizancjum.

W XII w. powstało niezależne księstwo rządzone przez księcia Progona. W XIV w. stało się częścią Serbii, a wiek później wcielono ją do Portu Otomańskiego władanego przez Turków. W przeciwieństwie do wielu okupowanych krajów, Albańczycy przyjęli islam. Jedynie w 1433 roku wybuchło powstanie antytureckie, które zaowocowało w 1468 roku poprzez utworzenie niezależnego państwa. W następnie w 1911 roku uzyskała pełną niepodległość.

Po I wojnie światowej Albania była stabilna politycznie, ale zbyt słaba gospodarczo i militarnie, by przeciwstawić się faszystowskim Włochom w kwietniu 1939 roku. W 1944 roku do władzy Albanii doszli komuniści z Envere HozhÄ na czele. Do 1990 roku Albania była najbardziej zamkniętym i najuboższym państwem Europy o marksistowskim represyjnym systemie politycznym. W 1991 zniesiono komunizm, jednakże sytuacja polityczna nadal była niestabilna na okres kilkunastu lat.

Polityka

Obecnie stopniowo kształci się demokracja, która zastąpiła totalitarny komunizm.

Albania przynależy do ONZ, OBWE, NATO, Rady Europy i WTO. Jest to także jeden z założycieli Unii na rzecz Regionu Morza Śródziemnego. Albania była potencjalnym kandydatem do UE od stycznia 2003 roku i złożyła oficjalny wniosek 28 kwietnia 2009 roku.

Geografia

Mapa Albanii

Mapa Albanii

Na północy przy granicy z Czarnogórą mieszczą się Góry Północnoalbańskie. Najdłuższą rzeką jest Szala.

Demografia

70% Albańczyków wyznaje islam, jednakże zakaz religii podczas komunizmu w Albanii sprawił, iż religia przestała aż tak odgrywać dużą rolę. Gęstość zaludnienia wynosi 124 mieszk./km².

Gospodarka

Plaża w Albanii

Plaża w Albanii

Reformy wolnego rynku otworzyły kraj na inwestycje zagraniczne, gdzie postawiono głównie na energetykę i infrastrukturę transportowej. Reformy gospodarcze oraz dochody od imigrantów z Grecji i Włoch przynoszą duże dochody i uniezależniają państwo od pomocy zagranicznej. Pomimo tego, Albania oraz Mołdawii, Czarnogóry i Białorusi jest zaliczana do najbiedniejszych państw Europy. Turystyka nie odgrywa dużej roli ze względu na byłe wojny z Kosowem. Walutą jest 1 lek warty 100 quindarek. Kolej łączy większe miasta.

Mapa

Wczytywanie mapy…

Linki zewnętrzne

Europa
Państwa Europy

AlbaniaAndoraAustriaBelgiaBiałoruśBośnia i HercegowinaBułgariaChorwacjaCzarnogóraCzechyDaniaEstoniaFinlandiaFrancjaGrecjaHiszpaniaHolandiaIrlandiaIslandiaKazachstanLiechtensteinLitwaLuksemburgŁotwaMacedoniaMaltaMołdawiaMonakoNiemcyNorwegiaPolskaPortugaliaRosjaRumuniaSan MarinoSerbiaSłowacjaSłoweniaSzwajcariaSzwecjaTurcjaUkrainaWatykanWęgryWielka BrytaniaWłochy